Rumah lebih murah, siap cepat tapi selamat ke??


Universiti Teknologi Malaysia (UTM) berjaya membina rumah mengikut konsep Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) dengan hanya menelan kos RM25,000 untuk rumah dua bilik manakala RM27,000 untuk rumah tiga bilik. Naib Canselor UTM, Prof. Datuk Ir. Dr. Zaini Ujang berkata, rumah itu dibina menggunakan teknologi berasaskan sistem acuan modular yang menggunakan kombinasi keluli dan plastik sebagai bahan binaan yang dikenali sebagai Fast-Track Wall (FTW).

Melalui teknologi yang diperkenalkan itu, katanya, ia dapat mengurangkan kos pembinaan sebanyak 20 hingga 30 peratus dan mengambil masa singkat untuk disiapkan.

Menurutnya, sistem itu dihasilkan oleh kumpulan penyelidik yang diketuai Prof. Dr. Mohd. Zaimi Abd. Majid daripada Construction Research Alliance dan ia direka bentuk bersesuaian dengan konsep Sistem Pembinaan Berindustri (IBS).

"Konsep IBS menekankan kepada penyediaan komponen bangunan di kilang sebelum dibawa ke tapak pembinaan untuk dipasang yang memerlukan penggunaan jentera berat.

"Namun, dengan menggunakan teknologi FTW, komponen bangunan boleh dilakukan atau disediakan di tapak pembinaan dan tidak memerlukan jentera berat untuk mengangkat komponen berkenaan kerana set acuan boleh digunakan berulang kali, mudah dikendalikan dan tidak memerlukan penggunaan buruh pelbagai kemahiran,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang media memperkenalkan teknologi bina rumah kos rendah menggunakan acuan keluli dan plastik di UTM, Jalan Semarak di sini semalam.

Kajian yang dijalankan mendapati sistem tersebut mampu memendekkan tempoh pembinaan dan mengurangkan kos tenaga buruh sehingga 50 peratus jika dibandingkan dengan kaedah konvensional.

"Rumah dua bilik dapat disiapkan dalam masa 20 hari manakala rumah tiga bilik pula mengambil masa 25 hari untuk disiapkan dan kaedah ini kurang menggunakan kayu berbanding plastik serta keluli sebagai bahan utama binaan,''


Plzz..Berikan Komen. Komen anda amat di perlukan untuk memberi idea kepada penulis mencari bahan untuk rujukkan bersama.

Comments :

0 comments to “Rumah lebih murah, siap cepat tapi selamat ke??”

Catat Ulasan

Clik Iklan Disini

 

coments