Tip Solekan muka

Tidak dapat dinafikan bahawa solekan mampu menyerlahkan lagi kejelitaan wanita. Tetapi lebih pentingnya, solekan mestilah bersesuaian dengan si pemakai. Berikut adalah beberapa tip solekan yang wajar diingati dan diikuti.
1) Tip solekan ceria
Untuk mendapatkan solekan yang ceria, pilihlah warna-warna solekan yang terang atau samar seperti oren, pic, merah samar atau hijau terang. Bagaimanapun, pastikan warna-warna tersebut sesuai dengan warna kulit. Selain itu, anda juga boleh mengenakan solekan yang memberikan kesan ‘shimmering’.

2) Tip solekan ringkas
Bagi mendapatkan solekan yang ringkas, anda tidak perlu mengenakan bedak asas yang terlalu tebal. Selain itu, anda juga boleh menggunakan ‘two way cake face powder’ agar solekan nampak natural. Gunakan solekan yang bersifat ‘long lasting’ agar solekan mampu bertahan walaupun ia kelihatan ringkas.

3) Serlahkan matamu!
Mungkin ramai yang tidak gemar menggunakan penggaris mata kerana ia agak sukar untuk diaplikasi. Hanya mereka yang selalu berlatih akan terbiasa mengaplikasikannya. Bagi yang jarang menggunakan penggaris mata, pasti ia kelihatan comot dan tidak cantik setiap kali diaplikasi. Anda ingin mahir mengaplikasikan penggaris mata? Semak tips berikut!

* Pilih warna penggaris mata yang sesuai dengan warna mata. Untuk orang Asia, pilihan penggaris mata yang terbaik adalah warna hitam, coklat, atau merah gelap. Tetapi, walau apa pun pilihan warna penggaris mata anda, pastikan ia boleh dikombinasikan dengan warna pembayang mata.

* Sebelum menggambar garisan, sepit bulu mata terlebih dahulu. Kemudian taburkan bedak pada kelopak mata bahagian atas dan bawah agar penggaris mata melekat dengan baik.

* Untuk membentuk garis mata yang tebal gunakan penggaris mata berbentuk cecair (pilihan terbaik adalah penggaris mata yang hujungnya berbulu).

* Letakkan siku pada permukaan yang mendatar dan keras agar tangan tidak bergoyang bagi menghasilkan garisan yang sempurna. Mulai dari tengah kelopak mata ke arah dalam, lukis sedekat mungkin dengan batas di mana bulu mata tumbuh. Lakukan proses yang sama untuk membentuk garis yang ke arah luar mata.

* Buat garisan tipis pada garis kelopak mata dari bahagian dalam mata hingga hujung mata dengan penggaris mata sambil menarik hujung kelopak mata agar kulit di kawasan tersebut dalam keadaan 'tegang'. Ini akan memudahkan aplikasi. Penggaris mata bentuk cecair yang kalis air lebih disarankan kerana ia cepat kering.

* Ingin kesan mata yang lebih tajam? Ulangi proses aplikasi sekali lagi namun tidak dimulakan dari hujung dalam mata, tetapi mulakan dari tengah lalu buatlah lebih tebal pada bahagian hujung mata dengan garis yang agak tebal.

* Jika ingin mengaplikasikan penggaris mata pada bahagian kelopak bawah mata, lebih baik pilih penggaris mata berbentuk pensil dan tarik hujung kelopak mata agar anda boleh melihat kelopak mata bahagian bawah dengan lebih jelas.

* Untuk mendapatkan kesan ‘smooky eyes’, oleskan pembayang mata berwarna sama dengan penggaris mata. Oleskan pada garisan yang sudah dibentuk lalu gosok dengan halus agar garisan yang dibuat tahan lebih lama.

* Bagi yang memiliki mata yang bersaiz besar, cukup sekadar menarik garisan bermula dari pertengahan, bukan dari hujung mata. Untuk pemilik mata yang bersaiz kecil pula, tariklah garisan dari hujung dalam mata.

* Jika anda memakai penggaris mata berbentuk pensil, sapukan hujung pensil tersebut dengan kapas sebelum digunakan. Ini bertujuan supaya bahagian tersebut menjadi lebih lembut dan memudahkan anda untuk mengaplikasikannya.

* Jika garisan yang dihasilkan tidak kemas atau comot, bersihkannya terlebih dahulu sebelum membuat garisan yang baru.

4) Tip menggunakan ‘highlight pencil’
Bentuknya tidak ubah seperti pensil, namun benda kecil ini dapat menciptakan pelbagai efek pada wajah sesuai dengan keperluan solekan. Bahkan, ia boleh menyembunyikan serta menyamarkan kekurangan pada wajah seseorang. Ikuti tip berikut untuk aplikasi yang berkesan.

* Untuk efek mata yang tajam, gariskan kawasan kelopak mata yang menjadi tempat tumbuhnya bulu mata iaitu seperti anda menggunakan penggaris mata. Ulangi langkah ini sekali lagi jika anda inginkan garisan yang lebih tebal.

* Untuk kesan yang lebih semulajadi, oles garisan yang sudah dibuat dengan ‘highlight pencil’ tadi dengan span atau jari anda.

* Jika anda mempunyai sepasang mata yang terletak berjauhan, cuba sembunyikan kekurangan ini dengan mengaplikasikan ‘highlight pencil’ di bahagian tengah kelopak mata.

* Jika kedudukan mata anda terlalu dekat, lukiskan garisan di sepanjang kelopak mata, dan buat sedikit lebih tebal di bahagian hujung luar mata. Trik ini akan membuatkan kedudukan mata anda kelihatan jauh.

* Jika hujung kelopak mata anda ‘naik’, anda tidak perlu menambah ‘highlight’ di kelopak mata lagi, tetapi tambahkan sedikit di bawah lengkungan alis, agar kelopak mata kelihatan seimbang.

* Jika kelopak mata anda kecil, lakukan ‘highlight’ di sepanjang kelopak mata sehingga kelopak mata terlihat lebih besar.

* Jika anda tidak mempunyai kelopak mata (tiada lipatan), aplikasikan ‘highlight pencil’ ini tepat di bahagian atas kelopak mata lalu bawa ke atas iaitu ke arah tulang alis sehingga mata terlihat memiliki lebih dimensi.

* Jika anda mempunyai masalah lingkaran hitam di bawah mata, samarkan dengan cara menggunakan ‘highlight pencil’ pada kawasan tersebut, lalu tepuk dengan perlahan-lahan dengan menggunakan jari. Kemudian, letakkan sedikit bedak asas di atasnya.

Tip khusus: ‘Highlight pencil’ ini biasanya tersedia dalam pelbagai warna seperti putih, perak, emas atau krim. Sesuaikan penggunaan warna dengan warna kulit dan keperluan solekan.


Plzz..Berikan Komen. Komen anda amat di perlukan untuk memberi idea kepada penulis mencari bahan untuk rujukkan bersama.

Comments :

0 comments to “Tip Solekan muka”

Catat Ulasan

Clik Iklan Disini

 

coments