Membuat Read More….di Blogger Baru

Untuk versi template classic aku sudah pernah buat tutorial, akhir-akhir ini banyak sangat yang tanya, akhirnya aku cari info,di help blogger, How can I create expandable post summaries?. Tapi jangan cuba, aku sudah cuba beberapa kali tapi gagal kalo ikut dari help blogger, terutama pada bahagian style/css.

Caranya:

Login ke blogger.com, pilih blog yang nak anda edit, klik link Layout kemudian masuk ke Edit HTML
  • Untuk membolehkan edit template secara keseluruhan, anda harus loyut/tanda/aktifkan Expand Widget Templates

  • Masukkan code berikut sebelum tag </head> atau tepat sesudah code } ]]></b:skin> seperti ini:

    <style>
    <b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>
    span.fullpost {display:inline;}
    <b:else/>
    span.fullpost {display:none;}
    </b:if>
    </style>




  • Seterusnya buat supaya posting terpotong, cari code <p><data:post.body/></p> dalam template anda dan tambahkan code berikut tepat dibawahnya:
    <b:if cond='data:blog.pageType != "item"'>
    <a expr:href='data:post.url'> Read More..</a>
    </b:if>




  • sekarang sudah siap, setiap kali kamu posting, clik pada bahagian posting dimana anda mahu tulis Read More.. muncul, dan letak <span class="fullpost"> baki posting sampai selesai </span>. Untuk menambah code ini, ketika posting anda harus dalam mode Edit HTML bukan Compose

    Contoh penulisan posting:



    Ini adalah awal berita yang ingin saya potong sebab terlalu panjang kalo posting muncul semua, oleh karena itu saya perlu memotong berita sampai disini saja. <span class="fullpost"> Dan ini adalah baki posting saya yang akan saya sembunyikan dan hanya muncul dekat post page atau link read more.. diklik </span>


  • Hasil akhir postingan jadi seperti ini:


    Ini adalah awal berita yang ingin saya potong sebab terlalu panjang kalo posting muncul semua, oleh karena itu saya perlu memotong berita sampai disini saja.Read more..


    Selamat Mencuba!

  • blogger-emoticon.blogspot.com


    Plzz..Berikan Komen. Komen anda amat di perlukan untuk memberi idea kepada penulis mencari bahan untuk rujukkan bersama.

    Comments :

    0 comments to “Membuat Read More….di Blogger Baru”

    Catat Ulasan

    Clik Iklan Disini

     

    coments