nora danish Masih 'menantu' Tan Sri


KETIKA hati dan jiwanya parah, di dalam rahimnya berdetik degup jantung tanda ada insan kecil yang sedang bernafas. Kini, teman hatinya bukan lagi insan kecil yang hanya dilihat di skrin hitam putih semasa dalam bilik rawatan bersama doktor, bukan lagi janin yang bernafas dalam rahimnya, sebaliknya, di pangkuan Nora Danish kini ada seorang putera harapan yang lahir setelah sembilan bulan menemani hari-hari sepi ibunya tanpa suami.

Benar status Nora Danish itu ibu tunggal tapi hidupnya tidak sendirian bahkan disimbahi cahaya yang terang benderang, cahaya yang menerangi suram kamarnya dan cahaya penyuluh jalan hidupnya. Cahaya itu - Putera Rayqal Ramli yang hari ini sudah dua bulan 17 hari menjadi peneman hidup Nora. Inilah zuriat tanda cintanya yang pernah bersemi bersama Rizal seketika dahulu.

Ini juga kali pertama laman hati pelakon yang popular menerusi siri TV, Puteri itu terbentang seluas-luasnya untuk menjemput teman media sama-sama menyaksikan hari penting sang puteranya mengenal adat dunia, adat mencukur jambul dan naik buaian. Sekali gus menjadi setik pertama untuk Rayqal diperkenalkan kepada masyarakat di luar sana.

"Inilah Rayqal, permata hati saya. Usianya sudah dua bulan lebih dan sejak dilahirkan sampailah ke hari ini, dia senang dijaga yang tidak banyak kerenah.

"Saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana atas segala kesejahteraan, rezeki dan kesihatan yang dianugerahkan kepada saya dan anak ini," luah Nora penuh syahdu ketika ditemui selepas majlis cukur jambul puteranya, Putera Rayqal Ramli di kediaman bekas mentuanya di Ampang, Selangor.

Sepanjang majlis berlangsung, suara tangis Rayqal langsung tidak kedengaran, ada masanya anak kecil itu lena di pangkuan bapanya, Rizal Ashram Ramli dan ada masa di pangku sang ibu muda, Nora sendiri.


SEMANGAT BARU. Kelahiran Rayqal memberi sinar buat Nora untuk meneruskan hayat.


Ketika acara cukur jambul juga, Rizal dan Nora bergilir-gilir mendukung Rayqal dan paling menyentuh perasaan, dua jiwa yang tidak lagi bersatu atas nama suami isteri itu berada di kiri dan kanan buaian mengulik anakanda yang sedang beradu.

Bersulam marhaban dan selawat bacaan Kumpulan Al-Firdaus yang diketuai Hajah Maimunah Ali, majlis meraikan Putera Rayqal ini meriah dalam suasana penuh kesederhanaan.

Senyuman di bibir bekas mentua Nora, Tan Sri Ramli Ngah Talib dan isteri Raja Puan Sri Datuk Noorasyikin Raja Abdullah dan ibunya sendiri, Puan Sally Talib tidak pernah lekang di bibir. Masing-masing bahagia dan gembira melihat cucu sulung, pewaris dua keluarga itu sihat tanpa cela.

Walaupun sewaktu Nora diceraikan suaminya Rizal, Rayqal masih lagi dalam kandungan, namun kehadiran Rayqal sebenarnya sebuah anugerah yang menjadi 'penyambung' menyatukan semula hubungan dua keluarga yang hampir terputus.


DUA keluarga yang hampir terputus ikatan akhirnya kembali bersatu dengan kelahiran Rayqal.


Menurut Tan Sri Ramli, biarpun anaknya Rizal sudah tiada jodoh dengan Nora, namun mereka sekeluarga masih melihat Nora sebagai menantu sama seperti ketika mula-mula menjejak kaki ke rumah mereka dahulu.

"Saya masih anggap dia (Nora) sebagai anak menantu saya, hubungan kami mesra bahkan lebih dekat lagi selepas Rayqal lahir kerana setiap hari kami berjumpa. Apa yang berlaku di antara mereka berdua (Nora dan Rizal) tidak akan mengubah kasih sayang saya terhadap cucu saya, Rayqal dan Nora," ujar Ramli penuh makna.

Sambungnya lagi: "Bila dapat cucu pertama lain benar rasanya sama ketika kami mula-mula dikurniakan anak pertama (Rizal) dulu. Kalau dulu setiap hari minggu, saya dan Puan Sri boleh keluar atau bersantai tapi sekarang kebanyakan masa terluang mahu dihabiskan bersama dia (Rayqal)."

Isterinya, Raja Puan Sri Noorasyikin juga begitu, kasih sayang mereka kini tertumpu untuk Rayqal memandang anak yang lain sudah besar panjang. Walaupun jauh di sudut hatinya, dia mahu anak dan bekas menantunya itu bersatu kembali tetapi sebagai ibu dia hanya mampu berdoa.

"Semua pihak mengharapkan perkara yang baik tapi saya tak mahu komen apa-apa tentang hubungan mereka, saya tak mahu wakili sesiapa. Dah takdir hidup mereka begitu. Tinggal lagi kami sebagai orang tua tambahan sekarang sudah bergelar nenek dan datuk, kami mahu lihat Rayqal membesar dalam keadaan sempurna dan kami sendiri sudah tidak boleh berenggang dengannya walau sehari.

"Disebabkan saya bekerja, setiap malam kalau Rayqal tidak ada di sini saya akan jenguk dia di rumah ibunya. Biasanya setiap petang, Nora akan datang ke sini membawa Rayqal menemui datuknya," beritahu bekas ibu mentua Nora penuh ramah.


NORA tetap disayangi, malah semakin mesra oleh pihak keluarga bekas mentuanya.


Berbalik kepada Nora, walaupun hubungannya dengan bekas suami masih berjalan baik terutama selepas kehadiran Rayqal, ibu muda ini masih bertahan dengan kata hatinya. Sampai ke saat ini, pegangannya masih teguh dan masih belum berubah. Cuma yang mampu Nora perjelaskan sekali lagi, hubungannya dengan bekas suami berjalan baik kerana anak.

Kesukaran pertama, sendirian mengandungkan anak tanpa suami di sisi sudah dilalui. Di depan Nora kini terbentang cabaran, gelora apakah lagi yang bakal menghempas dirinya.

Sebelum membuka bicara tentang kesukaran meneruskan perjalanan sebagai ibu tunggal, akui Nora, hidupnya kini semakin bahagia dan semakin bermakna. Putera yang lahir 7 Januari lalu sudah diberi nama seindah purnama.


HARAPAN Nora mahukan anaknya ini menjadi seorang tahfiz al-Quran.


Harapannya, biarlah pula anak itu membesar bijak dan menjadi anak yang soleh. Kata Nora, teringin di hatinya mahu Rayqal menjadi seorang tahfiz al-Quran.

"Orang kata, bila seseorang yang hafal al-Quran meninggal dunia, dia boleh tarik empat orang lain untuk masuk ke syurga bersama-sama dengannya.

"Kalau tak sampai ke tahap itupun, saya mahu Rayqal mendapat pendidikan yang sempurna, kalau boleh biarlah dia menjadi seorang yang berpendidikan dan bercita-cita tinggi. Dewasa nanti, kalau dia mahu pilih dunia seni saya tidak akan halang," ujar Nora yang meminjam semangat ibunya, Sally Talib, juga seorang ibu tunggal.

"Saya sendiri kehilangan bapa ketika berusia 12 tahun, jadi ibu banyak memberi inspirasi kepada saya. Insya-Allah, semuanya nanti akan jadi mudah asalkan saya pandai menjaga diri dan bijak membahagi masa. Saya bersyukur ada keluarga bekas mentua banyak memberi sokongan," katanya bersulam ceria.


Plzz..Berikan Komen. Komen anda amat di perlukan untuk memberi idea kepada penulis mencari bahan untuk rujukkan bersama.

Comments :

0 comments to “nora danish Masih 'menantu' Tan Sri”

Catat Ulasan

Clik Iklan Disini

 

coments