Macam Mana NAk Buat Read More Dekat Blog

:pingu_04::pingu_13::pingu_04:
Untuk versi template classic aku sudah pernah buat tutorialnya, akhir-akhir ini banyak sangat yang bertanya, last aku tenguk info, sudah jumpa dkt help blogger, How can I create expandable post summaries?. Tapi jangan terus mencuba, aku sudah cuba beberapa kali tapi gagal kalo ikut yang dari help blogger, terutama pada bahagian style/css.

Caranya:

  • Login ke blogger.com, pilih blog yang hendak anda edit, klik link Layout kemudian masuk ke Edit HTML
  • Untuk anda mengedit template secara keseluruhan, anda harus centang/tanda/aktifkan Expand Widget Templates
  • Masukkan kode berikut sebelum tag atau tepat sesudah kode } ]]> seperti ini:



  • Seterusnya buat supaya posting terpotong, cari kode dalam template anda dan tambahkan kode berikut tepat dibawahnya:

  • Dah terpotong, setiap kali kamu posting, klik pada bahagian posting dimana anda hendak tulis Read More.. muncul, ok sekarang letak baki posting sampai selesai taruk . Untuk menmbahkan kode ini, ketika posting anda harus dalam mode Edit HTML bukan Compose

Contoh penulisan posting:

Ini adalah awal berita yang saya potong kerana terlalu panjang kalo posting muncul semua, oleh sebab itu saya perlu memotong berita sampai disini saja. Dan ini adalah baki posting saya yang akan saya sembunyikan dan hanya muncul pada saat post page atau link read more.. di klik

Hasil akhir postingan akan seperti ini:

Ini adalah awal berita yang ingin saya potong sebab terlalu panjang kalo posting muncul semua, oleh sebab itu saya perlu memotong berita sampai disini saja.Read more..

SELAMAT MENCUBA!!!


Plzz..Berikan Komen. Komen anda amat di perlukan untuk memberi idea kepada penulis mencari bahan untuk rujukkan bersama.

Comments :

0 comments to “Macam Mana NAk Buat Read More Dekat Blog”

Catat Ulasan

Clik Iklan Disini

 

coments